blank

Vil ha mobilfrie skoler

Utdanningsdirektoratet anbefaler å fjerne mobiltelefoner fra klasserom på alle klassetrinn.

Friminuttene på barneskoler og ungdomsskoler bør også være mobilfrie, mener direktoratet.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun støtter anbefalingen, og understreker betydningen av klare regler for å forbedre elevenes læringsmiljø.

– Jeg er helt enig i direktoratets anbefaling. Mobiltelefonen har ingen naturlig plass i norsk skolehverdag. Jeg er trygg på at norske kommuner og fylkeskommuner følger nasjonale faglige anbefalinger, uttaler kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun i en pressemelding fra utdanningsdirektoratet.

Tydelige retningslinjer

Nordtun, som ba om denne anbefalingen kort tid etter hun tiltrådte som statsråd, understreker at hensikten er å hjelpe kommuner, fylkeskommuner og skoler med å utarbeide klare regler for elevenes mobilbruk. Disse mobilreglene vil bli en del av de lokale ordensreglementene, fastsatt i lokale forskrifter.

– Selv om flere skoler allerede er blitt mobilfrie, har mange rektorer, lærere og foreldre etterspurt tydeligere forventninger og veiledning for å regulere mobilbruk i skolen. Nå har de fått tydelige anbefalinger og klar veiledning til å fatte vedtak om mobilfrie skoler, sier Nordtun.

Mobilbruk rammer elevene

Resultatene fra PISA, PIRLS og Elevundersøkelsen viser at mange skoler har utfordringer med elevenes læringsresultater, lesing, konsentrasjon i klasserommet og fallende motivasjon.

– Forskningen viser at tilgang på mobiler for mange fører til dårligere konsentrasjon og læring, og bidrar til dårligere skolemiljø. For mange piler peker i feil retning i skolen. Mobiltelefonen må ta sin del av skylden for den negative utviklingen i elevenes læringsresultater, men er bare ett av flere grep som må gjøres i norsk skole, sier Nordtun.

Anbefalingene fra Utdannings direktoratet (udir)

  • Barnetrinnet
    Udir anbefaler å strengt regulere bruk av private mobiltelefoner og smartklokker i undervisningen og friminuttene på barnetrinnet (1.-7. trinn). Begrunnelse: Elevenes modenhet, sosiale kompetanse og evne til selvregulering er lavest tidlig i skoleløpet. For å skape ro og orden og et trygt og godt skolemiljø er det ekstra behov for tydelige og forutsigbare regler på barnetrinnet.
  • Ungdomstrinnet
    Udir anbefaler å strengt regulere bruk av private mobiltelefoner og smartklokker i undervisning-en i ungdomsskoletrinnet (8.-10. trinn), og at det som hovedregel bør være mobilfritt også i friminuttene. Begrunnelse: Selv om elevene på ungdomstrinnet er eldre enn barneskoleelevene, tilsier hensynet til færre forstyrrelser og styrket skolemiljø, streng regulering.
  • Videregående opplæring
    Udir anbefaler å strengt regulere bruk av private mobiltelefoner og smartklokker i undervisnings-tiden i videregående opplæring. Begrunnelse: En streng inngripen i friminutt og pauser vil etter vårt syn ikke være proposjonal, av hensyn til elevenes modenhet og alder.

Hensynet til et styrket lærings- og skolemiljø kan likevel begrunne enkelte restriksjoner også i friminutt.

Les mer her. https://www.udir.no/regelverk-ogtilsyn/skole-og-opplaring/anbefalinger-for-mobilbrukog-smartklokker-i-skolen/anbefalinger/

(Kilde: udir.no)

Skroll til toppen
Hopp rett ned til innholdet